Wycena tortu dla cukierników amatorów jest koszmarem. Nie lepiej radzą sobie z tym zadaniem profesjonaliści – im także zdarza się sprzedać tort po kosztach. Zastanawiasz się, jak wycenić wykonaną pracę i uniknąć ewentualnych negatywnych komentarzy ze strony kupujących? Zobacz, co powinna obejmować ostateczna cena wypieku okolicznościowego i zacznij zarabiać na swojej pasji.
Dlaczego torty są drogie? Co obejmuje cena tortu?
Torty okolicznościowe niemal zawsze są tortami artystycznymi: klienci chętnie zamawiają ciasta zdobione zgodnie z konkretnym stylem lub motywem przewodnim. Takie wypieki potrafią kosztować krocie i… nie ma w tym nic dziwnego. Ostateczna cena tortu nie jest wyłącznie ceną składników, ale obejmuje także koszty stałe, czas pracy, marżę, ewentualną dostawę do klienta oraz VAT (w przypadku wykonawców, którzy ten VAT pobierają). Mając świadomość, co należy wziąć pod uwagę, będziesz wiedział, jak wycenić tort, żeby na swojej pracy zarobić.
Jak wycenić tort? Co musisz wiedzieć o składowych ceny wypieku?
Zastanawiasz się, jak wycenić tort? Zobacz, co kryje się za składowymi ostatecznej ceny usługi (i wypieku) i miej gotową odpowiedź na każdą wątpliwość klienta.
- Koszty stałe, czyli koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, tj. wynajem lokalu (lub koszty związane z eksploatacją pomieszczenia w domu) i Twoja stawka godzinowa (oraz stawka godzinowa pracowników, jeśli ich zatrudniasz).
- Inne koszty, czyli koszty reklamy, utrzymania strony internetowej, mediów (m.in. wody i prądu), obsługi księgowej działalności i utrzymania samochodu. Jak wycenić tort, uwzględniając w jego cenie wydatki pośrednio związane z jego przygotowaniem? To proste: koszty, jakie ponosisz przez okres jednego miesiąca, podziel przez średnią ilość upieczonych w tym czasie tortów. W ten sposób otrzymasz średni koszt na tort, który należy doliczyć do ceny końcowej wypieku.
Koszty dodatkowe mogą być związane także z kosztami szkoleń cukierniczych, akcesoriów, które regularnie kupujesz oraz sprzętów, w które inwestujesz. Pamiętaj, że prowadząc działalność, powinieneś zarabiać i móc swobodnie rozwijać działalność.
- Czas pracy, czyli czas, jaki poświęcasz na przygotowanie tortu. Szacując liczbę roboczogodzin, należy uwzględnić czas przeznaczony na konsultację z klientem, zakup produktów, pieczenie biszkoptu i przygotowywanie kremów, przekładanie i tynkowanie tortu oraz dekorację i dostarczenie gotowego wypieku. Następnie musisz ustalić stawkę, jaką chcesz otrzymać za godzinę pracy i pomnożyć ją przez ilość godzin poświęconych na realizację konkretnego zlecenia.
- Koszt składników tortu. Jak wycenić tort, jeśli w przepisie składniki są podane w objętościach? Należy przeliczyć na wagę – wówczas wskazanie ceny konkretnego produktu (w konkretnej ilości) będzie bardzo proste. Warto wiedzieć, że cena dekoracji tortu powinna być ceną dodatkową, tzn. należy ją obliczyć osobno (uwzględniając koszt składników i roboczogodziny przeznaczone na ich przygotowanie) i doliczyć do ceny wypieku.
- Marża. Każdy dostępny na rynku produkt ma narzuconą marżę. Tak samo powinno być w przypadku tortów. Jak wycenić tort okolicznościowy? Do ceny, którą uzyskasz, dodając koszty stałe, koszty dodatkowe, czas pracy i koszty składników, należy doliczyć marżę. Tzw. profit w przypadku wyrobów cukierniczych waha się pomiędzy 10 a 40%.
Jak wycenić tort dla znajomego? Dzięki tym wskazówkom także możesz zarobić
Wykonanie tortu dla bliskich lub przyjaciół wiąże się z takimi samymi kosztami, co wykonanie tortu dla klienta. Mimo to wiele osób jest zdania, że w rodzinie (lub grupie przyjaciół) obowiązuje zniżka, najlepiej - spora. Jak wycenić tort dla znajomego i nie dopłacać do wypieku? Przygotowaliśmy kilka pomysłów, które pomogą Ci wprowadzić jasne zasady i uniknąć ewentualnych nieporozumień. Możesz np.:
– zaproponować stały rabat dla członków rodziny i bliskich znajomych;
– zaproponować upieczenie tortu za cenę składników. Opcjonalnie możesz oczekiwać zwrotu również kosztów stałych, związanych z przygotowaniem wypieku.
Niektórzy decydują się piec torty dla członków najbliższej rodziny zupełnie za darmo (np. w ramach prezentu okolicznościowego), inni natomiast – rezygnują ze zniżek i rabatów, traktując bliskich i przyjaciół, jak klientów. Znalezienie odpowiedniego rozwiązania jest kluczem do zachowania dobrych relacji z ważnymi dla siebie osobami i utrzymania prowadzonej działalności.